Turystyka
14 września 2017

Remonty statków - statek na długie lata

Statki, podobnie jak jachty czy inne jednostki pływające, wymagają odpowiedniego przygotowania technicznego oraz zabezpieczenia. Rzetelnie wykonane mogą służyć przez długie lata, nie mniej jednak należy pamiętać o tym, by regularnie dokonywać okresowych przeglądów i na bieżąco naprawiać powstałe w wyniku użytkowania usterki. 

Budowa jachtu - jak wygląda?

Jachty zachwycają pięknem i oryginalnością. Wielu żeglarzy tudzież miłośników wodnej przygody wychodzi z założenia, że doskonale zna jachty, czy jest tak jednak w rzeczywistości?

Budową jachtów zazwyczaj zajmują się profesjonaliści, czyli firmy oferujące tego typu usługi. Poszczególne propozycje różnią się wielkością i szeroko rozumianym standardem, nietrudno jednak zauważyć, że wszystkie jachty posiadają cechę wspólną, czyli konstrukcję.

Większość osób korzystających z jachtów nie do końca wie, że tego typu jednostki pływające składają się z osiemnastu istotnych elementów, począwszy od topu masztu i samego masztu, czyli elementów tworzących wierzchołek jachtu, a na płetwie sterowej i mieczowej oraz dnie jachtu skończywszy.

Nie można oczywiście zapominać o sterze, pełniącym funkcję kierownicy w obrębie jednostek pływających oraz kadłubie statku, czyli przestrzennej konstrukcji, która nadaje kształt i zapewnia pływalność jednostki pływającej. Kadłub jachtu składa się z szeregu dodatkowych elementów, które tworzą wspólną, integralną całość. Niegdyś do budowy kadłuba jachtów używano drewno, stal lub siatkobeton, obecnie wykorzystywane są laminaty poliestrowo-szklane, rozwiązania zdecydowanie lepsze pod względem jakości i efektywności. Wspomniane laminaty znajdują również zastosowanie w przypadku budowy pokładu, aczkolwiek w tym przypadku są one wzbogacane o elementy drewniane, które pełnią przede wszystkim funkcję estetyczną. 

Połączenie czternastu elementów konstrukcyjnych to szkielet jachtu, który w rzeczywistości nadaje kształt i zapewnia odpowiednią wytrzymałość jednostce pływającej, a także umożliwia bezpieczne korzystanie z jachtu. Kolejnym etapem jest oczywiście szeroko rozumiane wykończenie i wyposażenie jachtu, nie mniej jednak elementy te nie wpływają w żaden sposób na bezpieczeństwo jego użytkowania oraz możliwość pływania, są to rozwiązania, których celem jest przede wszystkim zapewnienie komfortu użytkowania.

remonty statków

Przeglądy i remonty statków

Wprowadzenie statku tudzież innej jednostki pływającej na wody, to szeroko rozumiane wodowanie. Jest to chwila wyniosła i bardzo uroczysta, czego potwierdzeniem są słowa wypowiadane przez matki chrzestne „płyń po morzach i oceanach”. Co prawda nie każdy statek pływa po tak dużych akwenach, często są to jeziora, rzeki, a nawet kanały. Poza tym należy pamiętać, że co pewien czas statek musi być wyjęty z wody i poddany obowiązkowym przeglądom, a jeśli zaistnieje taka potrzeba, również remontom. Całkowite wynurzenie statku z wody odbywa się średnio co cztery lata, działanie to nosi nazwę dokowanie. Podczas dokowania statek jest umieszczany na tzw. kilblokach – ważne jest to, aby ustawić statek w odpowiedniej pozycji, starannie i bardzo dokładnie, niewłaściwe usytuowanie statku może spowodować odkształcenie płyt poszycia dennego, co jest równoznaczne z niemożnością użytkowania jednostki pływającej.

Zanim statek wyjdzie na dok, należy go wybalastować w taki sposób, by znajdował się na równej stępce, bez przegłębienia na dziób, rufę lub którąkolwiek z burt. Statek należy wyciągać bardzo ostrożnie i wolno, zwracając uwagę na to, by nie uszkodzić któregokolwiek z elementów. Przegląd to przede wszystkim sprawdzenie, czy w dolnej części statku nie ma żadnych wgnieceń ani odkształceń. Kontrola obejmuje także ster, śruby oraz stępki antyprzechyłowe, czyli wszystkie elementy, które w znaczny sposób wpływają na bezpieczne użytkowanie statku. Brak jakichkolwiek uszkodzeń świadczy o tym, że statek nie dotknął dna, a tym samym był prawidłowo użytkowany. Nieuniknione jest jednak przywieranie do dna niewielkich muszelek oraz porostów, które należy usunąć. Usuwanie muszelek i porostów to praca żmudna i męcząca, nie mniej konieczna.

W sytuacji, gdy pojawią się dodatkowe defekty, konieczne jest ich zniwelowanie. Prace konserwacyjno-naprawcze trwają zazwyczaj od kilku do kilkunastu dni, po ich wykonaniu statek może znów wrócić na wody.

Redakcja
decozone.pl

Zobacz

27 czerwca 2018

Przygotuj się na wyjazd na rolki

Osoby marzące o smukłej, wysportowanej sylwetce powinny nie tylko zdrowo się odżywiać, ale...
20 kwietnia 2018

Co zabrać na podróż z dzieckiem?

Zabieranie dzieci na wycieczki bądź wspólne wyjazdy to doskonały sposób, by oswajać je z...
12 kwietnia 2018

Ważne informacje o nawigacji GPS

Wskazują nam drogę do celu, informują o sytuacji na drodze, a także dostarczają wiele...