• Czwartek, 27 Czerwiec 2019

Remonty statków - statek na długie lata

Statki, podobnie jak jachty czy inne jednostki pływające, wymagają odpowiedniego przygotowania technicznego oraz zabezpieczenia. Rzetelnie wykonane mogą służyć przez długie lata, nie mniej jednak należy pamiętać o tym, by regularnie dokonywać okresowych przeglądów i na bieżąco naprawiać powstałe w wyniku użytkowania usterki. 

Budowa jachtu - jak wygląda?

Jachty zachwycają pięknem i oryginalnością. Wielu żeglarzy tudzież miłośników wodnej przygody wychodzi z założenia, że doskonale zna jachty, czy jest tak jednak w rzeczywistości?

Budową jachtów zazwyczaj zajmują się profesjonaliści, czyli firmy oferujące tego typu usługi. Poszczególne propozycje różnią się wielkością i szeroko rozumianym standardem, nietrudno jednak zauważyć, że wszystkie jachty posiadają cechę wspólną, czyli konstrukcję.

Większość osób korzystających z jachtów nie do końca wie, że tego typu jednostki pływające składają się z osiemnastu istotnych elementów, począwszy od topu masztu i samego masztu, czyli elementów tworzących wierzchołek jachtu, a na płetwie sterowej i mieczowej oraz dnie jachtu skończywszy.

Nie można oczywiście zapominać o sterze, pełniącym funkcję kierownicy w obrębie jednostek pływających oraz kadłubie statku, czyli przestrzennej konstrukcji, która nadaje kształt i zapewnia pływalność jednostki pływającej. Kadłub jachtu składa się z szeregu dodatkowych elementów, które tworzą wspólną, integralną całość. Niegdyś do budowy kadłuba jachtów używano drewno, stal lub siatkobeton, obecnie wykorzystywane są laminaty poliestrowo-szklane, rozwiązania zdecydowanie lepsze pod względem jakości i efektywności. Wspomniane laminaty znajdują również zastosowanie w przypadku budowy pokładu, aczkolwiek w tym przypadku są one wzbogacane o elementy drewniane, które pełnią przede wszystkim funkcję estetyczną. 

Połączenie czternastu elementów konstrukcyjnych to szkielet jachtu, który w rzeczywistości nadaje kształt i zapewnia odpowiednią wytrzymałość jednostce pływającej, a także umożliwia bezpieczne korzystanie z jachtu. Kolejnym etapem jest oczywiście szeroko rozumiane wykończenie i wyposażenie jachtu, nie mniej jednak elementy te nie wpływają w żaden sposób na bezpieczeństwo jego użytkowania oraz możliwość pływania, są to rozwiązania, których celem jest przede wszystkim zapewnienie komfortu użytkowania.

remonty statków

Przeglądy i remonty statków

Wprowadzenie statku tudzież innej jednostki pływającej na wody, to szeroko rozumiane wodowanie. Jest to chwila wyniosła i bardzo uroczysta, czego potwierdzeniem są słowa wypowiadane przez matki chrzestne „płyń po morzach i oceanach”. Co prawda nie każdy statek pływa po tak dużych akwenach, często są to jeziora, rzeki, a nawet kanały. Poza tym należy pamiętać, że co pewien czas statek musi być wyjęty z wody i poddany obowiązkowym przeglądom, a jeśli zaistnieje taka potrzeba, również remontom. Całkowite wynurzenie statku z wody odbywa się średnio co cztery lata, działanie to nosi nazwę dokowanie. Podczas dokowania statek jest umieszczany na tzw. kilblokach – ważne jest to, aby ustawić statek w odpowiedniej pozycji, starannie i bardzo dokładnie, niewłaściwe usytuowanie statku może spowodować odkształcenie płyt poszycia dennego, co jest równoznaczne z niemożnością użytkowania jednostki pływającej.

Zanim statek wyjdzie na dok, należy go wybalastować w taki sposób, by znajdował się na równej stępce, bez przegłębienia na dziób, rufę lub którąkolwiek z burt. Statek należy wyciągać bardzo ostrożnie i wolno, zwracając uwagę na to, by nie uszkodzić któregokolwiek z elementów. Przegląd to przede wszystkim sprawdzenie, czy w dolnej części statku nie ma żadnych wgnieceń ani odkształceń. Kontrola obejmuje także ster, śruby oraz stępki antyprzechyłowe, czyli wszystkie elementy, które w znaczny sposób wpływają na bezpieczne użytkowanie statku. Brak jakichkolwiek uszkodzeń świadczy o tym, że statek nie dotknął dna, a tym samym był prawidłowo użytkowany. Nieuniknione jest jednak przywieranie do dna niewielkich muszelek oraz porostów, które należy usunąć. Usuwanie muszelek i porostów to praca żmudna i męcząca, nie mniej konieczna.

W sytuacji, gdy pojawią się dodatkowe defekty, konieczne jest ich zniwelowanie. Prace konserwacyjno-naprawcze trwają zazwyczaj od kilku do kilkunastu dni, po ich wykonaniu statek może znów wrócić na wody.